Programy primární
a selektivní prevence
1
Rozsah programu a jeho forma
Programy probíhají ve škole, standardně v rozsahu 2 - 3 vyučovacích hodin (dle zakázky školy). Jednotlivé bloky jsou obvykle v odstupu 14 dnů až 3 týdnů. Celkový rozsah realizace je dán zakázkou školy. Programy zpravidla probíhají v dopoledních hodinách (od 1. VH), na základě domluvy je však možné je realizovat také v hodinách odpoledních.
Program zohledňuje věková specifika třídy, počet žáků ve třídě, žáky se SVP, složení třídy dle pohlaví, národnosti aj.; zaměření programu je upravováno průběžně dle konkrétních potřeb tříd a vychází z úzké spolupráce s třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem.
Rozsah programu se vždy snažíme plně přizpůsobit potřebám cílové skupiny.
2
Obsah a rámcová struktura programu
Konkrétní témata a strukturu programu domlouváme a tvoříme vždy individuálně na míru danému třídnímu kolektivu.
Poslední ročník MŠ – 1. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: vztahy mezi lidmi, pojmenování a sdílení emocí, rozvoj komunikace a spolupráce, podpora přátelských vztahů, podpora zdraví, nácviky relaxačních technik
2. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: podpora pozitivních vztahů ve skupině, tolerance k odlišnostem, vyjádření vlastního názoru, konflikt a jeho řešení, rozvoj empatie
3. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: podpora mezilidských vztahů, rozvoj dovedností pro spolupráci, rozvoj dovedností pro řešení složitých situací (konflikty), dodržování pravidel a jejich důležitost ve společnosti
4. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: obhájení svého názoru, konflikt a jeho řešení, co jsou předsudky, respekt odlišností, zvědavost a napodobování starších vrstevníků a dospělých
5. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: sebepoznání – hodnotový žebříček, vyčleňování z kolektivu, efektivní komunikace, prevence ostrakismu, prevence kyberšikanování, prevence netolismu, psychika a tělo, zvědavost a napodobování starších vrstevníků a dospělých, rizika kouření, alkoholu a drog
6. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: prevence šikany a agresivního chování, prevence užívání legálních
a nelegálních návykových látek, nebezpečí internetu a kyberšikana, sociální sítě, prevence zneužívání návykových látek s důrazem na prevenci kouření a užívání alkoholu
7. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: rozvoj dovedností poskytování a přijímání cílené zpětné vazby, konflikt a jeho řešení, prevence užívání legálních a nelegálních návykových látek, nebezpečí internetu a kyberšikana, reklama, konzumní způsob života
8. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: kooperace, prevence šikany a agresivního chování, prevence rizikového sexuálního chování, sexualita – prevence pohlavně přenosných chorob, prevence homofobie, antikoncepce, intimita, vztahy a láska, prevence zneužívání návykových látek
s akcentem na prevenci experimentování s produkty konopí
9. ročník ZŠ
Témata a obsah setkání: rozvoj mezilidských vztahů, prevence šikany a agresivního chování, prevence rizikového sexuálního chování, partnerské vztahy, sexualita – prevence pohlavně přenosných chorob, prevence homofobie, antikoncepce, intimita, vztahy a láska, budoucnost a životní cíle
SŠ
Témata a obsah setkání: kooperace, prevence šikany a agresivního chování, multikulturní výchova, respekt a tolerance k odlišnostem, prevence rizikového sexuálního chování, partnerské vztahy, budoucnost a životní cíle
3
Průběh spolupráce
Před realizací:
-
Škola zasílá vyplněnou zakázku.
-
Elio, z. s. (dle potřeby) specifikuje se školou zakázku, navrhnou se konkrétní cíle, jež budou program sledovat a naplňovat – probíhají konzultace vedoucího programů prevence, lektorů, zástupce školy, třídního učitele, školního metodika prevence, příp. výchovného poradce a školního psychologa.
-
Elio, z. s. sepíše kontrakt o programu, který společně se zástupcem školy podepíší.
Realizace:
-
Před a po každém realizovaném bloku se setkají lektoři a třídní učitel/ka. Lektoři seznámí pedagoga s plánovaným programem, jeho cíli a představou o zapojení pedagoga. Pedagog informuje lektory o stavu ve třídě (chybějící žáci, aktuální situace, jiné události, které by mohly mít na program vliv).
-
Třída pracuje nejen v kruhovém uspořádání, ale i volně v prostoru, kde právě program probíhá. Ze strany školy je třeba zajistit takové prostory, kde je toto uspořádání možné a kde skupina svými aktivitami nebude rušit okolní třídy.
Po realizaci (hodnocení):
-
Hodnocení se žáky a pedagogem probíhá ústní nebo písemnou formou.
-
Elio z. s. v závěru realizace sepíše závěrečnou zprávu, ve které je sepsán průběh programu, náhled na skupinu a doporučení pro další práci se skupinou.
4
Ceník
Naším cílem je minimální finanční zatížení školy, proto se snažíme získávat a financovat naše služby pro školy z různých grantových schémat a dotací.
Programy všeobecné prevence rizikového chování – od 650,- Kč / lektor* / vyučovací hodina + náklady na materiál a dopravu
Programy selektivní prevence rizikového chování – od 800,- Kč / lektor* / vyučovací hodina + náklady materiál a dopravu
* Program je vždy veden 2 lektory, což přispívá k vyšší kvalitě programu.
Cenu je možné domluvit individuálně. Nepřejeme si, aby byla překážkou v realizování úspěšné spolupráce.
Při dlouhodobé spolupráci nabízíme možnost výhodnější ceny.
5
Lektorský tým
Naši lektoři splňují podmínky: SŠ vzdělání nebo alespoň započaté VŠ vzdělání v oblasti pedagogiky, psychologie či v dalších humanitních oborech; mají splněné interní vzdělávání Elio, z.s.; pravidelně se účastní intervizí a supervizí; a dodržují etické předpisy organizace Elio, z.s..
Mnozí z nich jsou také absolventi či frekventanti terapeutického výcviku, což programům přináší větší hloubku a přesah.
Potřebujete více informací?
Napište či zavolejte koordinátorovi programů pro školy na: jiri.slaj@elio.cz
737 317 163